10. semestr: Ještě to nekončí

Desátý semestr

Už před nějakou dobu jsem udělal rozhodnutí prodloužit si studium o dalšího půl roku, což prozrazuje, že desátý semestr pro mě nebyl posledním. Pokud budete nad něčím podobným uvažovat, tak vězte, že nevidím moc nevýhod: déle trvající status studenta a s tím spojené výhody, možnost bez problémů pracovat na part-time, zajímavější skladba činností během týdne...

Během jara jsem konečně dokončil všechny povinné předměty (vyjma diplomky), z nichž jeden mě dokázal v samém závěru studia solidně potrápit, a tudíž znamenal solidní porci nadávek každý týden – pokud vás zajímá víc, čtěte dále, abyste věděli, jakému předmětu se fakt vyhnout, pokud můžete. Školy ale jinak naštěstí nebylo moc, dostal jsem se na absolutní minimum předmětů, které jsem kdy měl zapsané, paralelně jsem samozřejmě (nejen v práci) pracoval na diplomce, i když se mi s ní nepodařilo pohnout tak moc, jak bych chtěl – budu to muset dohnat před prázdniny, na které naštěstí moc plánů nemám. Kromě toho jsem si opět užil cvičení PV080, která jsem měl měl tentokrát se dvěma super spolucvičícími, navíc se nám podařilo víceméně stabilizovat obsah cvičení v podobě, se kterou jsem spokojený, takže letos jsem si jejich učení užil zatím nejvíc (a snad i naši studenti, soudě podle dobré ankety) :)

PV207 Business Process Management

rozsah: přednášky a pseudopovinná cvičení (2+1), 5 kreditů
přednášející: Mgr. Jiří Kolář, Ph.D. + Mgr. Lubomír Hruban + Mgr. Ivo Bek + Mgr. Lubomír Dočkal + Mgr. Marián Macik + Mgr. Lukáš Smiga
cvičící: viz přednášející
hodnocení: zkouška (nebo spíš obhajoba projektu) napoprvé, A 
úspěšnost: 91%
podmínky: oba dva úkoly (plus nultý) s aspoň 60 % bodů, obhájit projekt
při absolvování: si budete klást otázku WTF aspoň jednou týdně

Průběh semestru: Před třemi roky psala Dominika na svém blogu o tomhle předmětu jedinou věc: "Vzpomínky na tento předmět jsem vytěsnila. Nezapisujte si to, pokud nemusíte." Říkal jsem si, že to třeba nebude tak hrozné, naděje mě úplně neopustila, aniž když jsem viděl dost červenou předmětovou anketu, koncekonců látka vypadala dost zajímavě, ale nakonec všechny tyhle reakce reflektovaly skutečnost.
 
Předmět vyučuje několik různých lidí, z nichž každý má na starosti nějakou část (analytickou, modelovací, implementační nebo nějakou konkrétní technologii). A právě tady je první kámen úrazu, protože při takovém počtu lidí je klíčové si mezi sebou předávat informace nebo aspoň mít někoho, kdo bude mít přehled o tom, co se dělá, a bude to komunikovat studentům. To se tady ale nedělo a jeden vyučující neměl tušení, co dělal druhý, předmět měl sice organizační manuál, ale některé informace v něm byly neaktuální, takže jsme vůbec nevěděli, co platí a co ne (například se zjistilo, že úkoly se tisknout nemusí, ale finální projekt ano). Kromě toho měli jakýsi sdílený kalendář, ale tam se několikrát objevily nesprávné termíny, jako například to, že cvičení s feedbackem a bodováním odevzdaných úkolů mělo být ještě před jejich deadlinem odevzdání, a podobně. 
 
Většina přednášek byla naprosto zbytečná a litoval jsem, že jsem na ni přišel, protože mi nic nepřinesla (ostatní na tom byli zřejmě podobně, protože takřka nikdo nedával pozor). Následovalo cvičení, na které jsme sice měli chodit povinně, většinou se ale účast nezaznamenávala. Některá cvičení by i měla potenciál být užitečná, jenže to by nesměla být jenom hodinová. Většina obsahu vypadala, že je navržena na daleko delší dobu, takže se takřka žádná aktivita nestihla a výsledkem byla akorát frustrace z promrhaného času.
Několikrát během semestru na přednášce požádáni o zpětnou vazbu, a tak jsme se dozvěděli dost nepochopitelná zdůvodnění, jako že cvičení mají jen hodinu, aby tam studenti nemuseli sedět déle, protože ne každý tam chce trávit tolik času, nebo že není možné nahrávat slajdy do ISu před přednáškou, protože by si pak mohli někteří studenti vyhodnotit, že jim nestojí za to tam jít. 

Každý z jednotlivých vyučujících jinak samozřejmě učil trochu jinak. Kolářovy přednášky nebyly špatné, ale nebyly dobře nachystané (je vážně super mít přednášku o organizaci projektů, kde je půlka informací ve slajdech přeškrtaná a část druhé půlky stejně neplatí). Marian se snažil, ale implementační cvičení byla všechna formou dema, takže přípomínala spíš přednášku a byla to extrémní nuda (kamarádovi se podařilo dokonce regulérně usnout a ani já jsem k tomu neměl daleko). Jedině Lubomír Hruban mi přišel jako výborný učitel, jeho dvě přednášky (a cvičení) o BPMN modelování považuji za vrchol tohoto předmětu, dokonce mě i dost věcí o modelování naučily. 

V průběhu semestru byly zadány dva hlavní úkoly, spočívající ve vytvoření diagram pro libovolný vlastní proces v BPMN a jeho následného rozšíření na úroveň L2. Doporučuji najít si v ISu opravená řešení z minulých let, která jsou aspoň v době psaní tohoto článku volně přístupná, a poučit se z chyb, protože body se přenáší k závěrečnému hodnocení a bez zisku aspoň 60 % bodů z každého úkolu dostanete teoreticky rovnou F. Říkám teoreticky, protože dost cizinců toho nedosáhlo, ale myslím, že pro ně pak ještě existovalo nějaké opravné odevzdání či co. S těmi cizinci je to obecně na škole dost těžké, nejvíc mě pobavil jeden student, který vzal proces, co se modeloval na cvičení, a vydával ho za svůj odevzdaný úkol :D

Závěrem předmětu není žádný test, i když je to druh ukončení zkouška, bohužel některé informace a dokonce i vyučující o testu občas něco zmínili, což občas dost mátlo (očividně tu test dřív býval). Je ale potřeba vypracovat projekt: vymyslíte si nápad, na němž byste založili svoje podnikání, a pro tento nápad vytvoříte analýzu, modelování a implementaci prototypu. Analytická část znamená v tomto případě zadefinovat vaši organizaci, vaše cíle a způsoby měření, čili věci, co obvykle učí Walletzký. V modelovací pak máte vytvořit aspoň 8 diagramů tak, aby modelované procesy plnily nějaké vaše cíle. A nakonec nejhorší bod: implementace v JBPM. Dlouhou dobu jsme úplně nechápali, co se od nás v implementaci chce, ale jde o to vybrat si 4 vymodelované procesy a vyklikat je v té platformě, aby byly spustitelné s nějakými daty, uměly komunikovat s nějakými externími endpointy a podobně. Bohužel ta platforma je děravá jako cedník, neustále hází výjimky, je ji potřeba restartovat, aktualizovat, rozbité věci mazat a znovu zadávat, takže práce s ní je učiněné peklo. Legrační je, že v předmětu očekávají, že si rozdělíme role, což ale nedává smysl ani časově, ani náročnostně, takže jsme dělali všichni od všeho kousek. Když se budete ztrácet, doporučuji chodit na konzultace koncem semestru, a mrknout na volně dostupné projekty z minulých let (třeba tady nebo tady) a importovat si je do JBPM: může to usnadnit dost práce.
 
Když jsme projekt konečně vytvořili (a že nás to stálo hodně nervů a času), čekala nás ještě obhajoba, což znamenalo, že jsme odprezentovali, co jsme udělali, a pak si nás jednotliví vyučující rozebrali a každý se doptával na tu svoji část. Je dobré být připraveni a být schopni obhájit, proč máte některé části navrženy zrovna takto.
 
Zhodnocení: Nemyslím si, že by šlo o nejhorší předmět, který jsem na fakultě kdy absolvoval. Určitě má potenciál, něco si odnáším, a i ohodnocení bylo adekvátní. Bohužel ho dost zabíjí špatná organizace, volba technologií a forma některých přednášek/cvičení. Snad se do budoucna něco změní.

PV215 Management by Competencies

rozsah: přednášky každý týden a cvičení jednou za dva týdny (2+1), 5 kreditů
přednášející: Ing. Leonard Walletzký, Ph.D.
cvičící: Ing. Leonard Walletzký, Ph.D. + Mgr. Zuzana Schwarzová
hodnocení: zapsáno pouze na kolokvium (bez zkoušky), uznáno
úspěšnost: 100%
podmínky:
navrhnout a odprezentovat strategický rámec, zkouška
při absolvování: je nejlepším zážitkem návštěva vinařství

Průběh semestru: Velice neobvyklý předmět, který v letošním roce měli zapsaný takřka samí cizinci, což se podle mě trošku projevilo na kvalitě předmětu (ač nechci být nějak rasově nekorektní). V podstatě docela nechápu, proč tento předmět nemáme povinný, protože konečně to je nějaký management lidí (na manažerském oboru!), a navíc je na něj celá státnicová otázka. Což je tedy součást širšího problému špatně zadefinovaných státnicových otázek na našem oboru, ale o tom zase jindy.

Jádro předmětu je docela zajímavé, jedná se o teorii o tom, jak řídit společnost podle potřeb lidí, vycházející z českých knížek Jiřího Plamínka o teorii vitality. Proslulé Walletzkého diamanty nahradily pyramidy, kterých je v tomto předmětu klasicky hned několik. Bohužel byly přednášky v pondělí, což letos znamenalo státní svátky i Velikonoce, takže se toho tolik nestihlo, ale i tak to bylo docela fajn, jen je škoda, že na ně skoro nikdo nechodil. Potom na cvičeních samozřejmě nikdo moc netušil, o co jde, a spolupráce s takovými lidmi pak byla docela těžká. Naštěstí nebyla cvičení nijak náročná, zkoušeli jsme si ve skupině vytvořit analýzu, definovat nějaké elementy firemní kultury a podobně. Myslím si ale, že by obecně takových aplikací mělo být na našem oboru víc. Je sice hezké se teoreticky učit o nějakých konceptech (zdravím diamanty), ale dokud člověk není donucen samostatně použít, ideálně se zpětnou vazbou, tak to pořádně nepochopí.

Zlatým hřebem předmětu se stal projekt: cílem bylo vytvořit strategii pro existující vinařství poblíž Brna, a tuto strategii jsme na konci semestru jeli do vinařství i prezentovat, za což jsme byli odměněni řízenou degustací. Za to se daly přetrpět i prezentace ostatních, většinou dost bídné, zřejmě se v Pákistánu nebo odkud ti cizinci jsou dostatečně neučí prezentační dovednosti. Celkově šlo ale o příjemný výlet a díky tomu budu na tento předmět vzpomínat v dobrém ještě dlouho poté. 
 
Zajímavým elementem byla pak podmínka, aby teamleader nerovnoměrně rozdělil body získané ze závěrečné prezentace jednotlivým členům týmu dle zásluh. Závěrečné zkoušky jsem se kvůli zápisu pouze na kolokvium neúčastnil (už jsem měl splněný jiný předmět z tého skupiny), ale očekávám, že šlo o klasický Walletzkého styl napůl otevřených a napůl uzavřených otázek.

PV247 Modern Development of User Interfaces

rozsah: tříhodinová cvičení jednou týdně, 3 kredity
cvičící: kolektiv z InQoolu, vede Bc. Maroš Betko
hodnocení: kolokvium, uznáno
úspěšnost: 96%
podmínky:
získat dostatek bodů z projektu a iterací
při absolvování: si prohloubíte základy Reactu

Průběh semestru: Jak už jsme zmiňoval někdy dřív, rozhodnutím jít na manažerský program jsem se nechtěl připravit o programovací předměty, takže zápis PV247 byla jasná volba vzhledem k tomu, že jsem se rozhodl orientovat se na C# a právě React (konečně aspoň trochu tuším, co chci dělat!). Naštěstí byl předmět otevřen pro velký zájem i na jaře, protože na podzim nebylo možné se tam dostat.

Většina semestru byla o něco detailnějším opakováním Reactí části PB138, ale docela jsem to ocenil, aspoň to pro mě nebylo tak náročné a mohl jsem si některé věci ujasnit, protože v PB138 to byl hodně speedrun. Navíc jsme si vyzkoušeli práci s nerelační Firebase databází, což bylo docela zajímavé, a zjistili přitom, že serverless aplikace není v Reactu úplně nejjednodušší ani nejlepší. Od příštího roku jsou ale plánovány změny a přechod na framework Next.js. 
 
Každý týden jsou tříhodinová cvičení, kde se na začátku vysvětlí teorie a pak je možné pracovat na iteraci, díky čemuž je zajištěna pomoc cvičících, a nebo odejít a dodělat si práci v klidu doma. Iterace považuji za výrazně méně náročné než v PB138. Na konci semestru je potřeba udělat projekt, v našem případě jsme to s náročností zase zbytečně přepálili, aspoň ale máme funkční portál na vytváření hádanek. Předmět učí mladý kolektiv studentů a absolventů z externí firmy, takže moc fajn.
 

CORE073 Právní a finanční gramotnost

rozsah: přednáška jednou týdně, 3 kredity
přednášející: Ing. Barbora Buchtová, Ph.D. + doc. JUDr. Petr Mrkývka, Ph.D. + doc. Ing. Martin Svoboda, Ph.D.
hodnocení: kolokvium, uznáno
úspěšnost: 100%
podmínky: vstupní a výstupní dotazník o znalosti financí


Průběh semestru: Předmět je součástí nového (za mě moc fajn) konceptu CORE předmětů, který stojí na tom, že studenti by se měli vzdělávat i v jiném než primárním oboru. Předměty CORE by ale měly být sestaveny tak, aby nebyly příliš odborné, a tudíž odrazující pro mimooborové studenty.
 
Předmět vedou tři různí přednášející a každý přináší úplně jinou perspektivu: doc. Buchtová finance, doc. Mrkývka právo a doc. Svoboda to spojuje dohromady. Za mě přednášky představovaly zejména příjemný podklad pro přípravu na PV080, chodil jsem tam ale rád, bylo vidět, že jsou všichni tři do předmětu zapálení a chtějí nám něco předat (i když se bohužel úplně všechno nestihlo). Pro absolvování stačilo vyplnit vstupní a závěrečný odpovědník, který testuje, jak jsme na tom s financemi, tedy nejde o správné odpovědi, ale o naše vlastní zhodnocení a zlepšení, což je příjemná změna. Absolvování tudíž není vůbec náročné.






 


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

9. semestr: Work-school-life balance

1. semestr: New Beginning

FAQ: Všechno, co jste kdy (ne)chtěli vědět o FI