11: semestr: Sbohem a díky za chyby

Jedenáctý semestr

Už je to tady. Po pěti a půl letech studia je tu konec. Je až šílené, když si uvědomím, že člověk stráví téměř čtvrt století studiem, aby si pak mohl před jméno napsat tři písmenka (nebylo by jednodušší zajít na matriku?). Jistě, člověk nestuduje jen pro titul, zvlášť u nás na FI, ale tak nějak se nemůžu zbavit dojmu, že na práci, kterou bude člověk vykonávat po zbytku života, by se dalo připravovat nějak efektivněji a hlavně bez tolika stresu. Jinak jsem ale vděčný za všechno, co jsem se na škole naučil.
 
Státnicím, diplomce a nejspíš i trochu sentimentálnímu ohlédnutí se zpět se budu věnovat v samostatném článku, předtím musím vyrovnat ještě jeden dluh, a sice poskytnout zpětnou vazbu na předměty v mém posledním semestru. Moc jich není, kromě práce na diplomce jsem investoval nějaký čas i do inovace ve výuce, kde se mi podařilo domluvit s vyučujícími PB007 a PV168, abych mohl vést experimentální skupinu, která spojuje oba předměty dohromady. Myšlenku spojení teoretického modelování diagramů s praktickou implementací už jsem měl v hlavě nějaký ten pátek a jsem vděčný, že jsem dostal příležitost ji realizovat. Během realizace mi došlo, jak málo předměty na FI ke své škodě spolupracují. A podle zpětné vazby studentů se experiment docela vydařil, i když by vazba na class diagram ještě chtěla doladit. Ačkoliv jsem na FI skončil jako student, rozhodně neplánuji vzdát se učení, tak uvidíme, co vymyslíme na příští podzim :)

PV293 Softwarové Architektury

rozsah: nahrávané přednášky a demonstrační cvičení (2+2), 5 kreditů
přednášející a cvičící: Ing. Lukáš Grolig
hodnocení: kolokvium, uznáno
úspěšnost: TBA
podmínky: původně dostatek bodů z průběžných úkolů a projektu, nakonec transformováno na dostatek bodů z projektu
při absolvování: není vůbec nic jisté a co platilo včera, se může do zítřka třikrát změnit

Průběh semestru: Občas mi někdo z blízkých řekne, že si toho dávám moc, to ale vůbec nic není ve srovnání s Lukášem Groligem. Pokud budete mít někdy příležitost zapsat si některý jeho předmět, který běží prvním nebo druhým rokem, důkladně zvažte, jestli vám to stojí za to. S velkou pravděpodobností  totiž neproběhne tak, jak byl na začátku naplánován.

Předmět jsem si zapsal čistě ze zájmu, během studia jsem potkal několik různých architektur softwaru, ale chyběl mi nějaký ucelený přehled, který tento nový předmět sliboval. A když jsem navíc viděl, že otvírá skupinu v mém oblíbeném C#, nebylo co řešit. 
 
Původní plán byl takový, že každý týden dostaneme nahranou přednášku a na cvičení se pak budou probrané koncepty ukazovat na praktických projektech. Bohužel prvních pár týdnů se žádné přednášky neobjevily, později se to trochu dohnalo, ale stejně mi přišlo, že cvičení spíš suplovala přednášky a ze slibovaných ukázek architektur na projektech jsme neviděli prakticky nic, což je škoda. Jinak Lukáš Grolig je rozhodně odborník, má praxi a umí i dobře vysvětlovat, takže rozhodně má studentům co předat, jenom ta organizační stránka je prostě pain. Připomínalo mi to vyjednávání se řemeslníky: bude to ve středu, aha tak do soboty, aha tak příští pátek, aha tak ne... Navíc byl v natočených materiálech strašný chaos, něco bylo na Youtube, něco na Twitchi, něco jinde, a bylo extrémně náročné to sledovat, aby člověk věděl, jaký je aktuální plán a kde co najít. Je fér dodat, že díky včas nedodaným materiálům nám byly nakonec po vzájemné diskuzi sníženy podmínky pro dokončení a místo tří úkolů a jednoho implementačního projektu zbyl jen projekt s tím, že se do něj částečně přesunuly některé činnosti.

Nakonec si tak odnáším docela dost: získal jsem rámcový přehled o architekturách a některých moderních technologiích, vyzkoušel si návrh infrastruktury a naučil se uvažovat nad systémy jiným způsobem (eventy, doména...). Mohlo to být ještě víc, ale tak snad už to bude v příštích bězích předmětu víc odladěné a dojde i na ty příklady projektů.

CORE001 Příběhy Vědy: Gen

rozsah: přednášky, 3 kredity
přednášející a cvičící: prof. RNDr. Jan Šmarda, CSc.
hodnocení: kolokvium, uznáno
úspěšnost: TBA
podmínky: závěrečná úvaha o rozsahu jedné strany

Průběh semestru: Předmět pro mě plnil podobnou roli, jako CORE Finační gramotnost v minulém semestru: příjemný podklad pro přípravu materiálů na cvičení. A stejně jako ona bylo předmět extrémně jednoduché absolvovat, stačilo na závěr odevzdat jednostránkové zamyšlení nad některým probíraným tématem. Nicméně já jsem na přednášky chodil a spousta dalších lidí také, protože pan profesor umí zajímavě přednášet, kromě toho si navzdory titulu a létům zkušeností zachoval velmi lidský a vřelý přístup. Navíc některá probíraná témata z genetiky byla dost kontroverzní a na přednáškách se tak živě diskutovalo, což byla rozhodně oproti FI příjemná změna. Rozhodně můžu jen doporučit i lidem bez hlubšího zájmu o biologii.

ONLINE_A Angličtina Online

rozsah: online aktivity, 2 kredity
cvičící: Mgr. Barbora Kašpárková, Ph.D.
hodnocení: zápočet, uznáno
úspěšnost: TBA
podmínky: získat tisíc bodů za semestr (z toho část je potřeba už během semestru), vstupní a závěrečný odpovědník

Průběh semestru: Tenhle oblíbený předmět mě během studia tak nějak míjel, tak jsem si nakonec řekl, že když mám poslední šanci ho vyzkoušet, jdu do toho. V základě jde o to, že se přihlásíte do vybrané seminární skupiny, v jejím diskuzním fóru pak píšete příspěvky a získáváte za ně body (alternativně je možné se několikrát za semestr připojit na nějakou speaking session). To je ale jen menší část předmětu. Kromě toho předmět disponuje rozsáhlou sadou odpovědníků na procvičování téměř čehokoliv, od elementárních až po pokročilá témata. A pak je tu celá řada alternativních aktivit. Zkrátka ať děláte cokoliv, získáváte body. Předmět má rozhodně smysl zapsat si opakovaně, protože není žádná šance vyzkoušet všechno.
 
Za mě jednoznačně nejlepší aktivita, na kterou jsem narazil, byla online role-playingová hra v prostředí interaktivního simulátoru. Pokud vás takové věci zajímají, je to schované pod "speaking sessions" a místa jsou hodně omezená, rozhodně to stojí za to.

TI9015 Elandio: Systém Sdíleného Vzdělávání

rozsah: výuka neprobíhá, 3 kredity
cvičící: Ing. Jakub Solnička
hodnocení: kolokvium, uznáno
úspěšnost: TBA
podmínky: registrovat se na platformu a vytvořit tam dva příspěvky o zhruba dvaceti slovech

Průběh semestru: Tenhle předmět je jeden velký joke a vůbec se nedivím, že proti takovýmto předmětům naše fakulta bojuje prostředky, jako je čerstvý zákaz e-kurzů studentům z FI. Být fakultou, také bych nechtěl za předměty tohoto typu platit. Předmět spočívá v tom, že někdo vytvořil platformu, která funguje jako virtuální nástěnka, kam je možné psát příspěvky pro nabídku a poptávku. Na úvodním online semináři vám během půl hodinky vysvětlí, jak platforma funguje. Pak se máte na platformu zaregistrovat, vytvořit na ní nějakou nabídku a poptávku a můžete ji využívat podle svého uvážení (nebo nemusíte). To je vše, nic dalšího se od vás nechce, nejsou žádná cvičení, přednášky, úkoly. Na konci semestru můžete odpovědět v krátkém dotazníku, jak se vám platforma používala. Pravděpodobně nejzbytečnější a nejjednodušší předmět, co jsem kdy absolvoval. Ne že by samotná platforma byla špatná, ale působí na mě, jako by někdo vytvořil např. v rámci PV247 stránku a pak si na ni vytvořil předmět, aby na ni dostával zpětnou vazbu. Dokážu si to představit jako součást jiného předmětu, ale takhle samostatně je to dost bizár.

A to je všechno!


 
 
 



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

9. semestr: Work-school-life balance

1. semestr: New Beginning

FAQ: Všechno, co jste kdy (ne)chtěli vědět o FI